tidak salah berniqab





jika muslimah disuruh oleh kaum kafir buka penutup muka bagi purdah mereka dengan niat si kafir mahu mengajar mana yang lebih baik dan mana yang lebih buruk,maka pertahankanlah purdah itu kerana itu lebih baik supaya si kafir tidak akan dapat mengajar umat islam cara2 beragama,sedang merekalah yang patut belajar dari umat islam cara hidup di dunia ini.

walaupun purdah bukan suatu yang wajib.

8 comments:

Kay J said...

cara berpurdah yg betul menampakkan mata sahaja :D

bilelah sy nak pakai nie =P

3eyno said...

da pakai da..hihi

muhammad fakhrul razi said...

ohh sangat mencabar pakai purdah ni.. walopun saya bukan pompuan tapi saya ada baca yang pompuan ni amat suka jika kecantikannya dipuja dan puji.. tapi bagi yang pakai purdah semua tu pastinya tak dapat dirasai.. orang tak kan tahu kecantikan pompuan tu bagaimana.. menjadi rahsia dan misteri..

orang pakai purdah pastinya cinta pada Allah sangat menebal..sebab kecantikannya hanya Allah yang nilai..

masyaAllah...

nai said...

salam

sebenarnya muslimah yg pakai niqob ni juga banyak niatnya.semasa ana di luar negara dulu pakai niqob ni mcm satu Trend. Em ada yg pakai sebab nak jaga muka dr habuk2, ada yg pakai sebab asthma ada yg pakai sebab tunang suruh, ada yg pakai tak nak arab kacau. Macam2. Apapun jua niat yg sangat perlu adalah ikhlas kerana ingin Redha Allah dan nak elak fitnah. Andai tidak kerana Allah bila pulang bukan sahaja buka(buka tak jd masalah) tp bertabarruj dengan tudung yg tidak lengkap dan sebagainya.

Berniqob sangat digalakkan. Kalau boleh berniqoblah, tapi apa fitnah wanita yg besar, mata kan. Sebab tu byk yg kata setengah wanita bila berniqob nampak lebih menarik sebab nampak mata; jesteru di negara Arab, ada di kalangan mereka menutup mata sekali.

Apapun semoga wanita muslimah pandai menjaga diri tidak menimbulkan fitnah, andai berniqob berakhlaklah dengan akhlak mu'minah. Jagalah aklak dan pakaian supaya tidak tabarruj. Ikhlas Lillah

Yg paling bagus sekali bg ana niqob hitam semuanya. Tak kisahlah niqob arab or tak.Lebih selesa.

nai said...

Apapun cantik lukisan ni.

dyat_izme said...

salam...

syahdunya alunan nasyid ni...

elzahra said...

puji dan puja kalau ianya datang dr ajnabi fitnah hati amat dasyat. Apa pun, kalau dah dipuji sebelum suami memuji, bila suami puji tak brp memberi kesan pd hati.Pujian dari suami yang seronok lagi.Menambahkan rasa cinta dan sayang.

Pinjam ye artwork ni, nak hadiahkan pd adik ana. Boleh?

mujaheedah said...

salam ziarah...
dalam keadaan dunia yang fasad ni..pakai purdah adalah jalan yang terbaik..pepon, tepok dada tanya iman masing-masing.. walahu a'lam..