eid mubarak

muka evil.

2 comments:

Nur said...

Eid Mubarak,
Assalaamualaikum,

Kepada penulis, saya sedang mencari definisi gerakan salafiyyah,untuk boss saya. lalu terbaca tulisan anda dalam sebuah forum yg memtik tentang gerakan salafiyyah dan Dr Asri Zainul Abidin. Saya yang kerdil dlm ilmu ini, ingin lebih penjelasan. Adakah Dr Asri boleh dijadikan rujukan atau tidak, kerana maaf kalu saya salah tafsir;anda seperti dapat mengesan bahawa ada sesuatu yg tk kena dlm gerakan Dr Asri (ct bkenaan kopratasa, bacaan tahlil, etc, ). Boleh tolong bantu, supaya kita semua selamat n tidak sesat dlm mencari petunjuk ke jln Allah, wallahua'lam. TK




Pustakawan Kerdil

mfrstudio said...

waalaikummussalam.

saya juga tak dapat beri definisi yang tepat akan gerakan salafiyyah, kerana setiap gerakan yang mengaku salafiyyah juga berselisih dalam sesetengah perkara.

apa yang saya boleh katakan, Dr Asri adalah cenderung kepada banyak fatwa Yusuf alQaradhawi.

Namun, kita fahami Yusuf alQaradhawi bukanlah sosok yang dianggap salafiyyah oleh gerakan-gerakan salafiyyah yang lain berikutan kecenderungannya pada Ikhwanul Muslimin dan beberapa fatwa moden yang kontroversi.

tapi secara ringkasnya, salafiyyah gerakan yang menentang bidaah dalam beragama, dan tidak tertakluk kepada taklid mazhab.

itu saja yang dapat saya kongsikan berikutan diri saya juga kerdil.