Mohon Komik Dakwah 1

Semalam setelah saya menyiapkan komik yang dipohon oleh Nisa' Alor Setar, saya terfikir ada eloknya saya membuka diri saya secara terang-terangan untuk membantu melukis komik dakwah yang dimohon, sangat diperlukan, atau diharapkan ada untuk ummah. Melihat statcounter sendiri, sebenarnya ramai orang menggoogle untuk mencari komik dakwah pelbagai tema, singgah di blog ini. Namun saya pasti mereka kecewa apabila komik dakwah dengan tema atau topik yang mereka cari tak dijumpai.

Maka saya pun buatlah iklan seperti ini di FB. Dee lah orang pertama sibuk promote di FB dia.:


Kemudian datanglah orang mesej saya di fb, dan saya pun siapkanlah satu persatu setiap permintaan menjadi komik.

1) Komik "Aurat Perempuan Dengan Sepupu Lelaki Dan Abang Ipar"- permintaan Tg Fatin

"Assalamualaikum..mungkin boleh pertimbangkan buat komik tentang aurat perempuan dengan sepupu lelaki atau abang ipar..Kebanyakan wanita masih tidak sedar apabila berhadapan dengan sepupu lelaki dan abang ipar di dalam rumah juga diwajibkan menutup aurat..wallahua'alam.."


2) Komik "Tumpang Tanya.."-permintaan Kamal Yeah

"Assalamualaikum , berdasarkan kata kata nieh ikut kreativiti admin yea harap sgt

Si Teruna: Maaf, tumpang tanya. Lorong CINTA jalan SAYANG kampung RINDU daerah KASIH SAYANG pekan HATI bandar I MISS U katmana ye ?
Si Dara : Encik jalan terus ikut jalan ILAHI, nampak simpang tiga masuk belah kanan , ikut jalan NIKAH , sepanjang jalan tu akan nampak belah kanan , kedai BATAS² PERGAULAN dan sebelah kiri pasar sibuk sikit , iaitu pasar PERSIAPKAN DIRI. tu tandanya encik berada di jalan betul. Semoga selamat sampai.
Insyallah Amin"


3) Komik ‎"Allah Maha Melihat"- permintaan Fatihah Amni

"salam alhmdulillah atas usaha dan niat yg ingin dilakukan,sy amat tertarik dgn iklan yg dibuat, pe kata wat komik2 utk pelajar sekolah rendah, alat bntu mngajar..
contoh tajuk Allah Maha Melihat..kisah 2 shbt, sorg nk mncuri dn sorang menolak krn tahu yg Allah melihat.."


4)Komik "Bidadari Dunia"- permintaan Nurul Winchester

"assalamualaikum . boleh tak buat komik tentang bidadari dunia . wanita yang ingin berubah daripada jahil tentang agama , tetapi ingin berubah menjadi bidadari dunia . cinta hanya pada ALLAH dan rasulnya . mulai belajar tentang agama , dan inginkan istiqomah . tetapi byk dugaan yang mndatang mmbuatkan dia kadang kadang terlupa akan perubahannya . "


5)Komik "Hamba Ramadhan Atau Hamba Allah?"- permintaan Faria Eytonez

"Assalamualaikum..boleh tak saudara buat komik tentang "Hamba bulan Ramadhan"..maksud saya, kita hanya berbuat amalan masa bulan ramadhan sahaja..ni pun boleh jadi peringatan untuk saya juga..Terima Kasih,wassalam.."


Begitulah serba sedikit gambaran apabila orang meminta saya lukiskan komik. Saya memang akan usaha lukis ikut tema dan topik yang diminta anda, tapi sayalah yang menentukan mesej apa yang ingin disampaikan. Huhu...

Satu hal lagi, jika kaum memperniagakan dakwah tak malu mengiklan dakwah berbayar mereka, mengapa kita dari Front Karya 200% Gratis malu membikin iklan menyumbang percuma? Mari menyumbang percuma! Jiwa Kami Sadaqah!

3 comments:

.::: mr IQ :::. said...

semoga Allah redho...

MN Taufeeq said...

terbaik bro MFR....
moga sentiasa di bawah rahmat Allah

Arrazzi Alhafiz Alattas said...

Assalamualaikum & Salam Ramadhan Al-Mubarak.

Tahniah atas usaha yang sangat bermanfaat. Saya ada paparkan di blog saya beserta pautan.

Terima kasih.

http://arrazzi.blogspot.com