SOALAN TENTANG KOMIK MFR STUDIO

Ini satu benda yang memang tak sepatutnya saya buat, tapi saya terfikir, orang yang komen tentang komik saya ni sebenarnya baca ke tidak komik saya. Jika mereka baca, kenapa kontra sangat argumennya. Jika mereka tidak baca, bagaimana mereka mampu komen?

1. Komik mfr studio copy paste hadis dan ayat quran, betul atau tidak?

Betul. Contohnya komik permintaan Nabil Nabilah "Kahwin Awal":
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=250428425060298&set=a.249749441794863.37057.100002794267166

2. Tak semestinya perlu copy paste hadis dan ayat quran untuk menyampaikan mesej, setuju atau tidak?

Setuju. Contohnya komik siri aqidah yang saya lukis bertajuk "Mencari Allah Dalam Sains?":
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=434989513270854&set=a.190040131099128.26772.100002794267166

3. Komik mfr studio banyak dialog panjang berjela, betul atau tidak?

Betul. Contohnya komik poster Q&A bertajuk "Bolehkah saya sebagai orang Islam dan beriman membawa kereta secara tak berdisiplin?" (tajuk pun panjang berjela, dialog lebih lagi berjela penuh satu muka):
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=224272631009211&set=a.211191478983993.30628.100002794267166

4. Bukan dialog panjang berjela saja boleh menyampaikan mesej, setuju atau tidak?

Setuju. Contohnya salah satu siri komik dialog pendek yang saya lukis bertajuk, "Bosan?":
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=363042497132223&set=a.362877837148689.1073741832.100002794267166

5. Pernah kamu cuba marketkan komik kamu dan proof komik kamu diterima ramai atau tidak?

Tak pernah. Tapi komik saya memang sudah ada di market tanpa pengetahuan saya lagi, contohnya "99 Panduan Muslim Sehari-hari" terbitan Melvana Publishing yang menterjemah dan dijual di Indonesia (Saya hanya tahu ia ada di market indonesia selepas terjumpa sendiri di internet):
http://new.bukabuku.com/browses/product/9786021362105/99-panduan-muslim-sehari-hari-in-comic.html

6. Kamu setuju atau tidak, komik Naruto itu patut dicontohi oleh pelukis muslim?

Setuju jika hanya mencontohi cara melukis tapi bukan rekaan watak dan isi ceritanya yang bercanggah dengan sunnatullah. Pelukis Muslim melukis untuk capai redha Allah, umpama hasil lukisannya ditayang di akhirat dan dia yakin Allah tidak akan murka dengan isi ceritanya. Jika isi cerita yang bercanggah dengan akidah dan sunnatullah, adakah kita yakin Allah akan redha dengan komik kita lalu mengganjari kita rahmatNya untuk ke syurga?

7. Kau ingat komik kau semua boleh buat kau masuk syurga?

Saya meniatkannya begitu, tapi saya akui saya juga lemah maka saya harap orang boleh beritahu saya komik saya yang mana yang tiada langsung kebaikan dan sebuah kegagalan dakwah. Selagi tiada orang beritahu saya, maka saya akan terus lukis dan tunggu. Alhamdulillah, saya syukur akhirnya Allah hadirkan juga komen yang beritahu saya komik saya tiada langsung kebaikan dan sebuah kegagalan dakwah, maka bolehlah saya hapuskan komik itu. Malangnya saya tak tahu komik mana satu. Jadi saya play safe, mungkin semualah komik saya sebegitu. Walaupun saya bukanlah buta dan pekak, bahawa ada yang rasa kebaikannya. jadi saya berlaku adil, dengan beri peluang siapa yang rasa kebaikan boleh download komik saya sehingga 31 Disember 2014 dan kemudian saya kena adil juga pada komen jujur yang komik saya ini tiada kebaikan, maka saya akan offlinekan semuanya nanti.

8. Awak ini tak gentle la, tak boleh terima pendapat langsung!

Pulak dah. Saya dah adil pada kedua-dua pendapatlah tu, beri download dan akan offline. Nak macam mana lagi?

9. Hang merajuk ka? butthurt

Saya cuba bertindak untuk raih redha Allah dan elak murka Allah pada saya. Beri download, moga yang terima kebaikan doakan saya dapat redha Allah. Offline, moga yang telah mudarat, tidak terus mudarat hingga Allah murka pada saya. Merajuk ape bende.

10. Kau ingat cara komik kau saja dakwah, cara orang lain bukan dakwah?

Saya tak pernah fikir satu cara saja dakwah. Tapi saya akan usaha semua cara yang saya mampu untuk berdakwah. Saya lukis macam-macam isu agama, politik, sosial, cinta, pendidikan, ekonomi dalam komik. Saya malah bukan saja melukis komik, saya pernah juga cuba tulis puisi, cerpen, artikel, berceramah di sekolah, dakwah di lapangan, dakwah di lorong-lorong, dari pintu ke pintu, dari masjid ke masjid, usaha bina biah solehah dalam komuniti pelbagai bangsa, dari usrah ke jaulah, dari tamrin ke uzlah dan apa sajalah yang saya mampu grab untuk usaha. Saya suka muslim berdakwah. Yang jadi isu apabila definisi dakwah islam mula dipesongkan dan tak ikut definisi yang digariskan oleh Allah dan Rasul. Hingga anggap semua seruan nilai murni itu dakwah islam walaupun bercampur hal batil, mereka kata komik Naruto itu dakwah islam, Digimon dan Pokemon itu dakwah islam. Jika semua seruan nilai murni yang bercampur batil boleh dianggap dakwah, maka kristianisasi juga akan dipandang dakwah islam, ajar manusia mencintai walaupun berakidah Allah ada bapa dan anak. Normalisasi seruan haq bercampur batil ini sama macam nak suruh orang tutup aurat tapi sebar gambar aurat, rasa meluat tak? Maka jangan cuba mencampurkan haq dan batil dalam komik, lalu mengaku itu juga komik dakwah islam.

11. Kau ini strict sangatlah.

Cuba baca komik "Hijab Bukan Aku" dan "Kenapa Bersedih Kerna Chenta?". Adakah saya strict sangat? Hakikatnya memang saya strict dan garang di alam realiti.
https://www.facebook.com/mfribnmukhtar/media_set?set=a.228221993947608.33247.100002794267166
https://www.facebook.com/mfribnmukhtar/media_set?set=a.190064201096721.26791.100002794267166

12. Komik kau mesejnya terlalu ego dan sombong.

Cuba baca Komik Sobar yang saya lukis. Ada forumer Pergh.com kata komik sobar tu cara berdakwah penuh humble macam mana pulak tu. Hakikatnya mungkin ego dan sombong itu ada pada saya, dan saya akan berusaha melawannya tiap masa.

13. Kau ini selalu paksa orang menerima mesej komik kau, mungkin kau dikelilingi oleh orang sefikrah dengan kau saja.

Saya tak pernah paksa siapa-siapa baca komik saya. Saya offer kalau orang nak baca. Lepas baca komik saya, rasa terpaksa ikut mesej saya? hebat juga penangannya kalau begitu, confirm komik saya tak ada penangan itu. Saya duduk dalam forum Pergh.com yang tak ada orang sefikrah saya. Saya ada kawan baik, Dee (Rusydee Artz) yang semua orang tahu tak sefikrah saya. Di alam realiti sendiri, siapa yang sefikrah saya? Siapa yang memperjuangkan Musyawarah Umat sebagai ideologi politik,idea Futuwwah Revolution, hatta Gerakan Arus Baru diterajui aktivis ISMA yang guna komik saya untuk kempen pun tak sefikrah saya.

14. Sudah, aku benci kau! Aku nak mengumpat belakang kau lepas kau offline.

Jangan mengumpat, kalau nak discuss idea, dipersilakan cakap kat mana pun. Tapi kalau nak discuss diri personal saya, maka marilah bertanya saya sementara saya online lagi.

Apa-apa pun, saya akan simpan rekod komen tuan/puan sebagai renungan saya di masa depan. Semua nama saya expose sepertimana anda expose nama saya. Saya yakin semua komen di bawah ini ditulis dengan penuh intelektual, jujur, ikhlas dan rasa iman kepada Allah. Maka tentu ada kebaikan yang dapat saya kutip. jangan bimbang, akaun saya ini tiada friend dan ramai sudah orang unfollow dan block akaun ini.

Terima kasih:https://www.facebook.com/mfribnmukhtar/media_set?set=a.541811515921986.1073741837.100002794267166

No comments: